Festivaluri Un craft-taxi numit speranta – Bucharest Craft Beer Festival – Editia 3 – 2018
Festivaluri

Un craft-taxi numit speranta – Bucharest Craft Beer Festival – Editia 3 – 2018

Part 1 – Introducere pe baza de cifre

Acum doi ani, in septembrie 2016, pe vremea primului Bucharest Craft Beer Festival (BCBF), existau pe piata romaneasca 17 marci de bere artizanala. Dintre acestea, 10 au venit la intamplarea de la Verde Stop. TerapiaZăganuNemțeanaSikaru, Ground Zero (castigatorii premiului publicului pentru cea mai buna bere a festivalului), Tiltott Csiki Sör, Clarks, Harvester au avut standuri proprii, Bereta a fost gazduita langa tap-urile Ground Zero, iar Sunstone Alehouse de Sikaru.

9 luni mai tarziu, Bucharest Craft Beer Festival 2017, aduna 16 titluri dintr-o piata care ajunsese la 24 de marci. Cele 10 de la prima editie au revenit in-corpore. Alaturi de ele, am bifat Deranj, Hop Hooligans (care a detronat Ground Zero si a castigat premiul publicului), Cazino, Perfektum, 1717 si Bere à la Cluj / Cosmospolit. 

Si a venit finalul de august 2018, cu al sau Bucharest Craft Beer 2018. La acest moment, numaram 46 de branduri active pe tot cuprinsul tarisoarei! Dintre dansele, la Verde Stop Arena, in schimbul a 20 de lei pe seara, au putut fi degustate 38 titluri. In ordinea zonelor natale, am avut asa:

Nu toate marcile au avut stand propriu, dupa cum nu toate au fost de gasit (si) la draft (ciudatenia, din acest punct de vedere, venind de la sibienii Urbani care, desi au avut propriul cort, au ales, neinspirat, sa vanda doar sticle).

3 dintre marcile gustabile, Zburatorul, Neuron Mash si 1717, nu s-au aflat defel pe buletinul de vot oferit publicului. Au fost, insa, de votat cei 7 participanti externi: moldovenestile ElvisTenemu, Labrewtory si Albeer, daneza Mikkeller, britanica Fourpure si US-born-ul Ale Smith Brewing Company.

Absentii editiei: Sara, Perfektum, Aradeana, Lapusna, Bere HOC, Becker Bräu, White CollarMustața de Bere.


Part 2 – Miez cu impresii fotografice

 

 

 

Foto: Octavian Buiu

Zaganu a castigat premiul publicului. Dupa doua editii in care a fost mare favorita si a ratat de fiecare data, a doua marca din istoria craft-ului mioritic (lansare: 1 octombrie 2013) a castigat cand putini i-ar fi dat vreo sansa. La BCBF 2018, prahovenii au lansat Zăganu 5 Years Anniversary, un Imperial IPA neobisnuit de strong pentru obiceiurile brand-ului, care marcheaza un debut in lumea imperialelor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Octavian Buiu

Cam asa arata curcubeul craft-urilor, in versiunea Cosmospolit. Adica, Bere à la Cluj.

 

 

 

 

 

 

 In premiera, BCBF a oferit, in pretul biletului de intrare, una bucata pahar de plastic gradat.

In imaginea din stanga, iata-l umplut cu Premium Bitter-ul Three Happy Brewers & Sunstone Alehouse Tea Muppets, colaborarea bucuresteano – chisinaiana lansata cu ocazia festivalului si vanduta la standsdsdsdul Three Happy Brewers.

In foto dreapta, IPA-ul Wicked Barrel & Bereta TM Speish Odyssey, fabricat langa Timisoara, face concurenta celor mai apetisante sucuri, pardon, fresh-uri, pardon, smoothie-uri de portocale. Bijuteria oamenilor din Bicaz & Timisoara a fost singura vanduta la doua standuri: Bereta si Berero & The Real Beer Shop.

 

 

 

 

Foto: Octavian Buiu

Timisorenii de la Bereta au reusit, in anul in care si-au inaugurat propria micro-berarie in Giarmata, langa Timisoara, sa termine pe locul doi in clasamentul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 a fost prima editie Bucharest Craft Beer Festival a fost prima in care magazinele de bere si-au avut propriiile standuri.

The Beer Institute (foto stanga by Octavian Buiu feat. Bogdan Mugescu) a vandut Terapia (neasteptata absenta in carne si oase a producatorilor), Sapte coline, 1717, Bere Bucuresti si Harvester.

Pe celalalt culoar al comerciantilor de la Verde Stop, la cortul  Berero & The Real Beer Shop, au fost de gasit Amon Ra, Nembeer, Oriel Beer, SB – Bere artizanala din Sibiu si Wicked Barrel, plus stranierele Mikkeller, Omnipollo, Fourpure, De Molen si AleSmith Brewing Company.

 

 

 

 

Cam asa s-a stat dpdv financiar. Un jeton a fost, ca de obicei, 5 lei. Pretul mediu al unui pahar a fost intre 2.5 si 3 jetoane. Continutul unui pahar astfel valorizat a variat intre 330 si 500 ml. Prin urmare, diferente mari intre etichete, dar si intre producatori. Si salt, pe alocuri semnificativ, al preturilor fata de precedentele editii.

Tare simpatici oamenii de la PLAN Beer, brandul bucurestean ce s-a lansat cu ocazia BCBF 2018 si a produs si berea festivalului. Si bune foc etichetele lor de debut. Comentarii valabile si pentru Patos :).

Poante, goange, diversitati

 


3 – Concluziuni, emotiuni, promisiuni

In prima seara a BCBF 2018, pe cand The Mono Jacks isi incepeau treaba pe scena, peste o mie de oameni (cu cat peste ne vor spune organizatorii curand, cand vor anunta cifrele oficiale de audienta) ocupau mesele si parte din iarba fostului stadion care e, de fapt, Verde Stop, se bucurau de oarece semne ale racorii noptii (a fost, de departe, cea mai torida editie a festivalului), se jucau cu paharele pline de lichide care mai de care mai fashtichii, cantau, radeau si priveau, molipisiti de un soi de relaxare si optimism stranii prin partea asta de lume & vremuri.

De-ar fi doar asta si tot ar merita admiratia noastra lumea aceasta mica, dar in teribila detenta, a berii artizanale romanesti, lume ce a trecut de faza de hipstereala, cucerind redute sociale din ce in ce mai variate. La BCBF 2018, au putut fi zariti prin public muzicanti feluriti, sefi de corporatii, oameni de radio (da, Dobro a turnat iar Clarks, din pacate, n-avem foto si pe anul asta, raman cele din arhiva), tinere & tineri anonimi feluriti, copiii de la 0 (oh, babies!) la varsta scolii, catei, porumbei, sa tot bei! O lume colorata (check out, mai jos, Firma concert atmosphere), zglobie, libera, libera? libera! libera, da?

O lume cu oarece banuti prin buzunar, pentru ca nu e deloc treaba ieftina o seara in asa festival, dupa cum e deloc lucru ieftin sa produci asa licoare premium, cu ingrediente felurite, aduse de peste multiple mari, tari, taxari. Totusi, e de meditat, oleaca, la bariera pe care pretul cam sus s-ar putea sa o puna intre cei ce poate ar lasa posircile de zi cu zi de-ar fi expusi la asa bunatati. Cu vorbele unei autoritati in mini-domeniu “poate ca producatorii nostri ar trebui sa inceapa sa faca si educatie”, iar cu vorbele autorilor acestui site “orice incercare de a educa ar trebui sa ii aiba in minte pe toti cei care ar vrea sa invete”.

Tonica, vie, nelipsita de invidii & mistouri, intreprindere de nisa ce deja se auto-divide pe sine “aia n-au fost / nu mai sunt de mult craft” si “adevaratul craft, retetele oamenilor astora nu m-au dezamagit niciodata”, entitatea abstract-reala pe nume “industria berii artizanale romanesti” creste, creste si iar creste, manifestand simptome ale bolilor si incandescente ale entuziasmelor tipice oricarui proces de evolutie nascut de mintea, imaginatia, pasiunea si comunitatea umana, de aici si de aiurea, de acum si de atunci. Ceea ce le & ne dorim si in episoadele urmatoare :)!

(Mare parte din foto, including cover): Octavian Buiu
Text: Mihai Brezeanu

Festivaluri, , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *